Čak 47 pobjeda i tri uzastopna naslova na Svjetskom prvenstvu u reliju, brojne pobjede i rekordi u raznim natjecanjima u više od 25 godina povijesti samo su nekoliko impresivnih činjenica o modelu Subaru WRX STI. Najmoćnija verzija Impreze imala je svoju europsku premijeru na IAA u Frankfurtu prije 20 godina, no odjel STI postoji već 33 godine i postao je neizostavni dio povijesti marke Subaru.
Što se samih oznaka tiče, legendarna skraćenica WRX označava World Rally Cross ili World Rally eXperimental, a STI znači Subaru Tecnica International. Svestrani i talentirani sportskog Subaru visokih performansi debitirao je u siječnju 1994. u Japanu kao top model kompaktnog modela Impreza.
U prethodnoj godini već je vozio na Svjetskom prvenstvu u reliju i krenuo prema naslovu svjetskog prvaka, koji je osvojio samo godinu dana kasnije. Cestovna inačica prvog WRX STI modela bila je opremljena 2.0-litrenim turbo boxer 4-cilindarskim boxer motorom od 250 KS.
Druga globalna i prva generacija Impreze WRW STi koja se pojavila i u Europi dospjela je u salone 2001. godine, sjećate se, s karakterističnim okruglim svjetlima "Bugeye" i velikim otvorom na poklopcu motora i popularnom bojom "World Rallye Blue" u kombinaciji sa zlatnim aluminijskim kotačima. Motor ovog WRX STI postizao je impresivnih 265 KS.
Prvi redizajne prednjeg kraja stiže 2004. kad nestaju prednja okrugla svjetla te drugi već 2006. godine, kad WRX STI dobiva stražnji difuzor, dodatno krilce na kraju krova i za Europu, 2,5-litreni turbo četverocilindraš od 280 KS.
Treća generacija modela WRX STI za Europu je predstavljena 2008. pomalo neuobičajenog izgleda: umjesto male "limuzine" stigao je klasični kompakt s peterim vratima. Takav najjači model razlikovao se od civilnog samo po širim blatobranima, velikom usisu zraka za međuhladnjak i po većim naplacima. No, ispod poklopca motora se smjestio 2,5-litreni bokser od 300 KS i 407 Nm pa je WRX STI od nule do 100 km/h sprintao za tek 5,2 sekunde. Kasnije se mogao dobiti i u "tri volumena".
Nadalje, 2010. godine, na radost mnogih obožavatelja, konačno se vratilo "veliko krilo“ kada je WRX STI ponovo predstavljen u svom karakterističnom trovolumenskom obliku i upečatljivo velikim stražnjim krilom. Istodobno, tada se službeno odrekao naziva Impreza, koje se do tada koristilo i postao samo WRX. Logična odluka, jer je za većinu kupaca WRX STI postao brend sam za sebe.
Četvrta i posljednja generacija Subarua WRX STI predstavljena je 2014. godine s dokazanom kombinacijom snažnog boxer motora, 6-stupanjskog ručnog mjenjača i stalnog pogona na sve kotače s unaprijeđenim Multi-Mode DCCD diferencijalom s promjenjivom raspodjelom momenta na prednju i stražnju osovinu.
Zbog sve strožih propisa o emisijama, proizvodnja WRX STI za europsko tržište prekinuta je početkom ljeta 2018. U srcima svih ljubitelja relija, ali i na različitim natjecanjima na asfaltu i šljunku legendarni WRX STI i dalje živi.
Model je donio tri uzastopna momčadska naslova svjetskog prvaka u reliju tvorničkoj momčadi Subarua (1995., 1996., 1997.), dok su u modelu Impreza svjetski prvaci u reliju postali Collin McRae 1995., Richard Burns 2001. i Petter Solberg 2003. godine. Usto, tu su i četiri pobjede u klasi na 24 sata Nürburgringa kao i rekord na istoj stazi u kategoriji sedana. Podsjetimo, Subaru WRX STI Type RA NBR je Ring odvozio za samo 6 minuta i 57,5 sekundi, što je brže od Aventadora SV, odnosno tek pola sekunde sporije od Porschea 918! Istinska legenda...
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....