Danas teško možemo zamisliti koliko su glasni bili prvi automobili, unatoč njihovoj skromnoj snazi. Bez ikakve izolacije i modernih ispušnih sustava oni su proizvodili toliku buku da su plašili ljude i konje i stvarali pravi kaos na cestama kada su se pojavili. Zbog toga su ih u mnogim gradovima isprva zabranjivali ili drastično ograničavali njihovu brzinu, a prije stotinjak godina su se počeli donositi prvi propisi koji su ograničavali maksimalnu buku auta. Kako su desetljeća prolazila, a tehnologija napredovala, automobili su postajali sve tiši, kako izvana, tako i u unutrašnjosti.
Prije pedeset godina buka prosječnog automobila bila je oko 80 dB, a danas je ta vrijednost oko 70 dB. Iako razlika od 10 dB ne izgleda previše značajnom, moramo naglasiti da razlika od samo 3 dB znači i dvostruko veću buku. Na primjer 70 dB je glasnoća na razini prosječne buke u velikom uredu punom radnika, a 80 dB je već ekvivalent glasnom usisavaču udaljenom nekoliko metara od vas ili buci u putničkom zrakoplovu tijekom leta.
Automobili su danas izuzetno tihi i većina buke koju čujete kada kraj vas prolaze prosječnim gradskim brzinama je uglavnom buka guma i zraka: na višim brzinama motori, odnosno ispuh prosječnog automobila se gotovo uopće ne čuju. No postoje iznimke i to vrlo glasne, koje svoje vlasnike vesele, no većinu prolaznika prilično smetaju, nerijetko i izluđuju. Zašto je tako i kako je moguće da uz sve propise i danas imamo (pre)glasne aute objasnit ćemo u nastavku.
Svi moderni automobili, pa i oni sportski podlažu strogim propisima o glasnoći, no ti propisi odnose se samo na standardne postavke automobila i buku koju oni proizvode pri određenoj brzini i na određenom stupnju okretaja. Na većim okretajima zvuk nekih automobila jako mijenja karakter i svoj intenzitet, a još izraženije promjene moguće su sa sportskim ispusima na kojima se pritiskom tipke (odabirom određenog moda vožnje) mogu otvoriti klapne što mijenja zvuk u sportski, ali i osjetno povećava buku. Osim toga, takvi auti često proizvode i druge intenzivne zvukove iz ispuha, primjerice eksplozije koje svojim intenzitetom podsjećaju an pucanje petardi. Iako je sve to izuzetno glasno i nekim ljudima uznemiravajuće, "pucanje iz auspuha" i velika buka po zakonu je potpuno legalna na takvim novim autima.
U Hrvatskoj maksimalno 80 dB, ali...
Službeno se buka automobila mjeri s dva mikrofona koji su 7,5 metara udaljeni od
lijeve i desne strane automobila. Automobil pri mjerenju vozi brzinama do 60 km/h pod određenim postotkom maksimalnih okretaja motora. U principu su ti okretaji nešto veći od prosječnih kojima se ljudi voze, no još uvijek daleko od maksimalnih.
U Zakonu o sigurnosti prometa nema nikakvih odredbi koje bi određivale maksimalnu buku auta, a kolika ona smije biti za nova vozila određuje pravilnik podužeg naziva: "Pravilnik o tehničkim zahtjevima i postupku homologacije motornih vozila s obzirom na dopuštenu razinu buke i ispušnih sustava". Prema ovom pravilniku koji je na snazi od 2009. godine novi osobni benzinski automobili i kombiji smiju razvijati maksimalnu buku 74 dB, dok je granica kod dizela maksimalno 75 dB. Za mopede gornja je granica 76 dB, a za autobuse, kamione i motocikle ta granica, ovisno o kategoriji iznosi do 80 dB.
No sve to se odnosi na buku izmjerenu u ranije opisanim uvjetima prilikom homologacije novih vozila. Sportski automobil sa sportskim ispuhom pri punom gasu lako će osjetno probiti tu granicu do razine nepodnošljivosti za prolaznike, a o motociklima da i ne govorimo. Neki od njih s naknadno ugrađenim sportskim ispusima toliko su glasni da ih možemo ćuti i na kilometar udaljenosti.
Što je s preradama?
Kada homologirani automobil ili motocikl dođe u ruke vlasnika ovaj pravilnik više nema preveliku težinu, jer vlasnik lako može preraditi auto ili motocikl ugradnjom novog ispuha ili filtera za zrak te tako znatno povećati njegovu buku. Kako zakon o sigurnosti prometa ne spominje buku automobila, vlasnici tako prerađenih vozila mogu se prilično nesmetano voziti bez velikog straha od neke kazne.
Jedino što policija može učiniti je uputiti vozača na izvanredni tehnički pregled gdje mu se buka može izmjeriti stacionarno. Ako je ona viša od propisane vozača se može kazniti kaznom između 130 i 260 eura, a vozilo isključiti iz prometa dok se nedostatci ne uklone. No kada su u pitanju automobili, policija jako rijetko radi ovako nešto.
U nekim drugim državama policija ima ovlasti i metode kažnjavati vozače preglasnih vozila.U Švicarskoj, Francuskoj, Njemačkoj i Velikoj Britaniji postoje kamere s mikrofonima za mjerenje buke koje slikaju prekršitelje.
Motocikli su najveći problem
Najglasnija vozila na cesti su uglavnom motocikli. Vlasnici svoja vozila na dva kotača često namjerno čine glasnijima da bi ih drugi vozači lakše primijetili, što je plus za njihovu sigurnost, no veliki "minus za uši" nesretnika koji se nađe blizu takvog motocikla dok njegov vozač "divlja" po gradskim ulicama.
No preglasno, kod motocikla često ne znači i ilegalno. Nakon kupnje vlasnik može potpuno legalno na svoj motocikl ugraditi drugi, glasniji ispušni sustav za kojeg vrijede druge homologirane vrijednosti. Ako takvi podaci ne postoje najviša dopuštena razina buke, prema "Pravilniku o tehničkim uvjetima vozila u prometu na cestama" za motocikle je čak 105 dB! To je otprilike razina buke u glasnom noćnom klubu ili motorne benzinske pile na udaljenosti od jednog metra. No dobro znamo da u prometu ima i mnogo glasnijih motocikala...