Sjeća li se još tko Favoritke i Felicije? Nekad popularne Škode dostupne radničkom džepu, koje se danas sve rijeđe viđaju na cestama i još rijeđe prolaze na tehničkom pregledu, dobile su krajem 1999. nasljednika Fabiju, prvu gradsku Škodu s platformom, motorima i mjenjačima kakve su imali tadašnji Polo i Ibiza, blizanački modeli iz krovnog koncerna Volkswagen.
Fabia je unatoč jakom tehnološkom napretku zadržala cjenovnu prihvatljivost, a veliki plus joj je bio i dopadljiv dizajn. I danas se mogu čuti komentari kako je prva Fabia ljepša od svih kasnijih generacija. Standardna peterovratna izvedba pokazala se najprodavanijom, popularna je bila i karavanska, a trovolumenska limuzina ostala je pomalo u sjeni.
Prve Fabije danas u kotačima već imaju uglavnom dosta kilometara, neke su promijenile i više vlasnika, no to ne znači da su sve a priori izvožene i istrošene.
Pretežno su ih kupovali smireniji vozači, skloni urednom održavanju i čuvanju svog jednostavnog, ali u cjelini dobro složenog auta, koji na tehničkim pregledima ima bolju prosječnu prolaznost od “uglednijih” Pola i Ibize. Posebno modeli nakon redizajna 2004. godine, kad su uklonjene dotad uočene boljke.
O njima je možda suvišno govoriti gotovo 15 godina nakon prestanka proizvodnje, a cjelokupno stanje nakon toliko vremena daleko najviše ovisi o brizi i održavanju prijašnjih vlasnika. Ipak, nije zgoreg spomenuti potencijalno problematične detalje, najviše na serijama prije redizajna, koje inspektori na tehničkom pregledu uočavaju češće od ostalih.
Mogu se znači, očekivati nemiran rad motora, slinjenja ulja na poklopcu ventila, karteru ulja i kućištu mjenjača, porozna kočna crijeva, nejednako hvatanje stražnjih kočnica, nemogućnost spuštanja prozora zbog sajli koje rado iznenada puknu, a najviše zapravo slabija zaštita električnih instalacija, u koje zna ući vlaga pa funkcije trokiraju.
Sve to u konačnici nisu stvari čiji popravci zahtijevaju velik novac, nisu ni neočekivani na autima starim 15 do 20 godina, ali nije zgoreg unaprijed znati što se može očekivati. Motori? Ponuda se svodi uglavnom na četverocilindarski benzinac 1.4 MPi, trocilindarski 1.2 HTP i dizele, četverocilindarski 1.9 SDI i trocilindarski 1.4 TDI.
Četverocilindraši su dugovječni, posebno dizel, benzinac malo više troši, dok trocilindraši imaju više temperamenta, ali da bi malo trošili traže priličnu smirenost na gasu. Najbitnije je pronaći održavan primjerak bez previše kilometara i karambola i tada se u okviru 10 do 20 tisuća kuna, ovisno o godištu, može za male novce imati solidan i dopadljiv gradski auto.
Cijena 19.000 kuna
Godište 2004.
Kilometraža 210.000
Motor turbodizelski
Cilindri/ventili 3/6
Obujam 1422 ccm
Snaga 55 kW/75 KS na 4000/min
Moment 195 Nm na 2200/min
Mjenjač ručni, 5 brzina
Pogon prednji
Dimenzije 422 x 165 x 145 cm
Osovinski razmak 246 cm
Prtljažnik 438 litara
Masa 1160 kg
Najveća brzina 169 km/h
0-100 km/h 14,4 sekundi
Izmjerena potrošnja 5,4 l/100 km
C02 ispuh 122 g/km
REZERVNI DIJELOVI
Prednji diskovi (par) od 225 kn
Prednje pločice (par) od 170 kn
Spojka komplet Valeo 1250 kn
Hladnjak od 245 kn
Elektropokretač od 670 kn
Alternator od 1005 kn
Kompresor klime od 2590 kn
POVIJEST MODELA
Škoda Fabia I
1999. otkrivanje peterovratne izvedbe, s benzincima 1.0 (50 KS), 1.4 (60, 68 i 101 KS) i 2.0 (115 KS) te dizelima 1.9 SDI (64 KS) i 1.9 TDI (101 KS)
2000. predstavljena karavanska izvedba Combi
2001. predstavljena limuzinska izvedba Sedan
2004. manji redizajn i uvođenje novih motora, benzinaca 1.2 (54 i 64 KS) i dizela 1.4 TDI (75 KS) te 1.9 TDI (131 KS) u sportskoj verziji RS
2006. benzinac 1.4 i dizelaš 1.4 TDI rastu na 80 KS
2007. kraj proizvodnje i lansiranje nove generacije