Nova era Nissanove ofenzive elektrificiranih vozila kreće upravo s novim X-Trailom. Ovaj kultni Nissanov model od predstavljanja 2001. prodan je diljem svijeta u više od 7 milijuna primjeraka, što ga čini jednim od najpopularnijih avanturističkih vozila na svijetu. U četvrtoj generaciji X-Trail ne napušta ništa od svojih tradicionalnih vrijednosti kaljenih proteklih 20 godina, već ih nadograđuje. I dalje je to robustan, prilagodljiv i prostran SUV s naprednim pogonskim sustavima i mogućnošću pogona na sva četiri kotača što ga čini nezaustavljivim na terenu. Također, i dalje dolazi s pet ili sedam sjedala, a zahvaljujući novoj CMF-C platformi alijanse donosi i neke nove napredne tehnologije i pogonske sustave.
Osnovni model sad je tako opremljen blago hibridnim pogonom, a pokreće ga 1.5-litreni trocilindarski turbobenzinac sa 163 KS sposoban potjerati novi X-Trail do maksimalnih 200 km/h. A onda je tu i jedinstveni e-POWER hibridni pogon koji baš kao i u Qashqaiju koristi isti benzinski motor, samo što u ovoj varijanti on nije spojen na pogonske kotače već pokreće generator koji osigurava struju za električni pogonski sustav.
On se sastoji od moćnog elektromotora i baterije iskoristivog kapaciteta 1,8 kWh. Ukupna snaga ovog sustava je 204 KS, a prosječna potrošnja kreće se oko 6 litara. Na kraju, uz pogon na sva četiri kotača e-4ORCE X-Trail dobiva još jedan elektromotor na stražnjoj osovini, kada je sposoban i za odvažnije izlete u bespuća, kao i do 100 km/h pojuriti za samo 7 sekundi.
Zahvaljujući novoj platformi, X-Trail četvrte generacije dobio je i novi ovjes - dorađeni McPherson sprijeda i multilink straga, a poboljšan je i upravljački sustav. Sve to donosi bolji osjećaj u vožnji koji je potpuno u skladu s performansama novog japanskog SUV modela. Kako je sama šasija zbog novih tehnika varenja čvršća usprkos korištenju lakih materijala, inženjeri su mogli dodatno olakšati pojedine dijelove karoserije. Tako su vrata prtljažnika po prvi puta na X-Trailu izrađena od kompozitnih materijala, a prednja i stražnja vrata, kao i poklopac motora, izrađeni su od aluminija. Sigurnost u sudaru je pritom dodatno poboljšana, između ostalog ugradnjom središnjeg zračnog jastuka između prednjih sjedala čija je funkcija spriječiti kontakt putnika u sudaru.
Putnički prostor je pritom prostraniji i praktičniji nego ikad prije zahvaljujući kvalitetnijim materijalima i bogatoj opremi. Naslon za ruke sprijeda skriva veliki praktični pretinac za sitnice, a pomična središnja konzola može primiti i veće stvari poput ručne torbe ili tableta. Kako bi bilo lakše utovariti stvari, smjestili dječje sjedalo ili jednostavno ušli u automobil, pristup stražnjim sjedalima olakšan je vratima koja se otvaraju gotovo pod kutom od 90 stupnjeva. Naslon drugog reda sjedala može se preklopiti u omjeru 60:40, a ima i otvor za transport dugih predmeta poput skija.
Putnici na stražnjim sjedalima imaju zasebne kontrole za hlađenje i grijanje, vlastita sjenila za sunce kao i USB-A i USB-C priključke. Drugi red sjedala može se i uzdužno pomicati kako bi se povećao prostor u prtljažniku ili olakšao pristup trećem redu kod izvedbi sa sedam sjedala. Dodatna dva sjedala smještena su u prtljažnik i prilagođena putnicima do 160 cm visine, a spuštena potpuno nestaju u podnici. Kada su preklopljena, prtljažni prostor među najprostranijima je u klasi i nudi 585 litara prostora.
Super učinkoviti e-4ORCE pogon na sve kotače debitira upravo u novom X-Trailu
Specijalno za upotrebu s elektrificiranim pogonskim sustavima, Nissan je razvio novi pogon na sve kotače nazvan e-4ORCE koji će biti korišten i na potpuno električnoj Ariyi.
Moćan sustav s dva elektromotora u X-Trailu razvija ukupno čak 213 KS, a zahvaljujući dodatnom elektromotoru od 128 KS zaduženim za pokretanje stražnje osovine ubrzava veliki japanski SUV s mjesto do 100 km/h za kratkih 7 sekundi. Ima čak 10.000 puta brži odziv i mogućnost raspodjele okretnog momenta od mehaničkog sustava pogona na sva kotače, što ga, naravno, čini znatno učinkovitijim. Dodatno, stalna redistribucija okretnog momenta pomoću torque vectoringa i gotovo savršeni raspored mase osiguravaju izuzetno efikasan prijenos momenta na podlogu u svim uvjetima, a sama izvedba jamči izdržljivost i jednostavno te povoljno održavanje.
Uz to, zahvaljujući uglađenom načinu rada i brzini, putnici nisu ni svjesni da sustav konstantno radi kako bi optimizirao prijenos snage na pojedinim kotačima ovisno o prevladavajućim uvjetima. S mogućnošću da precizno i brzo upravlja snagom okretnog momenta za svaki pojedini kotač, bilo prilikom ubrzavanja ili usporavanja, e-4ORCE je sposoban poslati više snage na vanjske kotače u zavojima povećavajući time stabilnost, ali i aktivirati kočenje pojedinih kotača kako bi osigurao idealnu putanju u zavojima u graničnim uvjetima. Sustav je konstantno aktivan i djeluje trenutno u svim uvjetima, bez obzira je li podloga samo vlažna i mokra, blatnjava, zasniježena ili zaleđena.
Kokpit
Najveći head-up zaslon u klasi i brojne mogućnosti povezivanja
Kako bi putnicima pružio što više udobnosti, ali i mogućnosti zabave, novi X-Trail nudi napredni infotainment sustav sa širokim mogućnostima povezivanja i integracije do sedam uređaja. Kompatibilan je s Android Auto i Apple CarPlay kao i Google Assistant i Amazon Alexa uređajima te omogućava brojne opcije poput mogućnosti da vozač pošalje odredište izravno u navigacijski sustav vozila govornim komandama smanjujući tako vrijeme i napor koji bi zahtijevao ručni unos. Navigacija u automobilu pruža mogućnost 3D pregleda, Google Street View, bežičnog ažuriranja karti te informacije o trenutnim prometnim gužvama i zastojima, ali i aktualnim cijenama goriva na benzinskim postajama.
Sučelje čini veliki, 12,3-inčni TFT zaslon visoke rezolucije s tradicionalnom Kiriko teksturom rezanog stakla kao podlogom. Dodatno, tu je i novi 10,8-inčni head-up zaslon širokog formata, dimenzijama najveći u klasi, koji prikazuje informacije o brzini, uvjetima na cesti, uputama navigacije, aktiviranim sustavima pomoći u vožnji...
Vozačima se nudi i aplikacija za pametne telefone NissanConnect Services pomoću koje je moguće daljinski zaključati i otključati automobil te uključiti svjetla ili sirenu. Osim toga, pomoću nje je moguće aktivirati upozorenja na prekoračenje postavljene brzine koja potom stižu na zaslon pametnog telefona, uključujući vrijeme i mjesto prekoračenja. Spajanje na infotainment sustav omogućeno je i putnicama smještenima straga preko priključnih mjesta koje podržavaju USB-A i USB-C utičnice.
Hibridni pogon
Točiš benzin, a voziš na struju
Nissan je hibridnoj tehnologiji pristupio na jedinstveni način stvorivši serijski hibrid e-POWER koji se u vožnji ponaša gotovo kao potpuno električni automobil, a ne mora se puniti na vanjskom izvoru struje
Japanski inženjeri temeljito su revidirali hibridnu tehnologiju te stvorili jedinstveni koncept e-POWER, prvi takve vrste na tržištu. Naime, dok drugi proizvođači kod svojih hibrida koriste motor s unutrašnjim sagorijevanjem za pokretanje automobila, najčešće zajedno s elektromotorom, kod pogonskog sustava e-POWER klasični motor služi isključivo kao generator struje za električni pogonski sustav i ne sudjeluje izravno u pokretanju automobila. Takva vrsta serijskog hibrida nije nepoznata i odavno se koristi, primjerice, kod dizelsko-električnih lokomotiva, ali Nissan ju je prvi primijenio na serijskom automobilu. I ne bez razloga!
Naime, kako je elektromotor taj koji u svakom trenutku pokreće automobil, novi X-Trail s e-POWER pogonskim sustavom u vožnji ponaša kao potpuno električni automobil sa svim svojim prednostima poput uglađenog i bešumnog rada, brzog odaziva na gas i snažnih ubrzanja. Pritom se ne treba dopunjavati “na žicu” i potpuno je neovisan o vanjskom izvoru struje! Naime, svu potrebnu električnu energiju preko generatora i invertera u svakom trenutku osigurava 1.5-litreni benzinac sa 163 KS, a potrošnja goriva ovakvog hibridnog sustava kod X-Traila se kreće oko 6 litara. Dakle, kao da je riječ o dizelašu.
Napredni, izuzetno uglađeni 1,5-litreni turbobenzinac s tri cilindra osim turbopunjača rabi i varijabilni kompresijski omjer kako bi osigurao što veću iskoristivost. Razvija snagu od 163 KS i okretni moment od 300 Nm. U blago hibridnoj verziji zaista pokreće automobil, dok kod inovativnog sustava e-POWER pokreće generator koji osigurava struju električnom pogonu i puni bateriju. Pritom se uključuje samo po potrebi, prosječnom uhu neprimjetno.
Lagana baterija kapaciteta 1,8 kWh
Zahvaljujući inovativnom konceptu kod kojeg benzinski motor služi isključivo za pokretanje generatora i tako uz regenerativno kočenje pridonosi neprestanom dotoku energije, nije bilo potrebno da litij-ionska baterija budu velika, a samim time niti teška. Ima bruto kapacitet od 2,1 kWh, od čega je korisno 1,8 kWh, te poseban sustav zasebnog zračnog hlađenja kako bi uvijek bila na optimalnoj temperaturi.
I još jedan elektromotor straga
Za pogon je kod izvedbe e-POWER zadužen isključivo elektromotor. Razvija snagu od 204 KS i okretni moment od 330 Nm, a smješten je sprijeda i pokreće prednje kotače. U verziji e-4ORCE koja nudi pogon na sve kotače na stražnju osovinu ugrađen je dodatni elektromotor, a sistemska snaga te izvedbe s dva elektromotora iznosi 213 KS i 525 Nm. Sustav u praksi funkcionira savršeno, uz prosječnu potrošnju od oko 6 litara.
Proizvodnja u Japanu jamči kvalitetu izrade
Novi X-Trail dolazi iz tvornice Kyushu, a na njegovom razvoju sudjelovao je Naoki Nakada, otac R35 GTR-a
Novi X-Trail na sva tržišta stiže iz Japana, iz Nissanove tvornice Kyushu smještene u gradu Kanda u prefekturi Fukuoka. S radom je počela još 1975., a ima kapacitet od 530.000 automobila godišnje. Poznata je po svojem proizvodnom procesu “doki seisan”, kojemu je cilj poticati stalna poboljšanja u izradi pouzdanih i kvalitetnih vozila u najkraćem mogućem vremenskom roku.
Zanimljivo da je kao jedan od glavnih Nissanovih inženjera za pogonske sustave u razvoju pogona e-Power sudjelovao Naoki Nakada. Bolji poznavatelji sjetit će se da je to čovjek koji je zaslužan za 3,8-litreni TwinTurbo V6 motor oznake VR38DETT iz kultnog Nissana R35 GTR. Prema njegovim riječima, prilikom razvoja R35 GTR nije im cilj bila čista snaga, nego su željeli postići osjećaj ubrzanja. A upravo taj osjećaj trenutnog, uglađenog, snažnog i konstantnog ubrzanja Nakada se potrudio ugraditi i u pogonski sustav e-Power kakav pogoni novi X-Trail.
Osam posebnosti Nissana X-trail
Riznica napredne tehnologije
Nova, četvrta generacija X-Traila zavodi atraktivnim izgledom, nizom praktičnih rješenja, ali i brojnim tehničkim novotarijama ispod lima
Ključni detalji koji poboljšavaju aerodinamiku su 3D deflektori guma ugrađeni na prednjem dijelu, aktivna rešetka hladnjaka koja kontrolira dotok zraka do prostora motora, posebno oblikovan A nosač, ravni paneli podnice vozila i posebna “zračna zavjesa” koja kanalizira zrak.
Pogon na sva četiri kotača poboljšava nastup na cesti
Nissanov e-4ORCE pogon na sve kotače ne poboljšava samo prianjanje kotača na skliskim podlogama, već i ležanje na cesti i rad ovjesa. Dodajući ulogu regenerativnog kočenja i elektromotoru na stražnjoj osovini, japanski inženjeri smanjili su efekt poniranja karoserije prilikom usporavanja.
Robustan, ali ne i agresivan vanjski izgled
Alfonso Albaisa, Nissanov šef dizajna, htio je da i vanjski i unutrašnji izgled novog X-Traila jasno ukazuju na njegov avanturistički duh. Uz podnicu udaljenu čak 20 centimetara od tla japanski je SUV itekako spreman za istraživanje bespuća.
Svjetla kao da su izlivena zajedno s karoserijom
Atraktivan i moderan dizajn novog X-Traila pojačavaju detalji poput prednjih svjetala koja kao da su izlivena zajedno s prednjim odbojnikom u čije se otvore urezuju. Osim uskih glavnih farova tu je i dodatni set koji kombinira dnevna svjetla i pokazivače smjera.
Smanjena buka benzinskog motora i kod snažnih ubrzanja
Prilikom konstruiranja novog pogonskog sustava e-POWER, Nissanovi inženjeri ugradili su algoritam “linear tune” u ECU motora čiji je zadatak utišati rad motora s unutrašnjim sagorijevanjem prilikom snažnih ubrzanja, što je inače tipična boljka tradicionalnih hibrida.
Poboljšani sustav ProPilot sam koči i ubrzava
Novi X-Trail opremljen je novom generacijom sustava ProPilot koji u suradnji s navigacijom Navi-link može samostalno ubrzavati vozilo, ali ga i potpuno zaustaviti te potom ponovno pokrenuti unutar 3 sekunde, što je praktično kod prometnih zastoja.
Usporavanje pomoću papučice gasa gotovo do zaustavljanja
S obzirom na to da će, sudeći prema dosadašnjim iskustvima, 70 posto vožnje novi X-Trail provesti u urbanoj i prigradskoj vožnji, inženjeri su i njemu podarili pametnu funkciju e-Pedal pomoću koje vozač može u velikoj mjeri kontrolirati kočenje isključivo doziranjem pritiska na papučicu gasa.
Blago hibridna tehnologija i varijabilni mjenjač
U osnovnoj verziji, novi X-Trail pokreće 1.5-litreni turbobenzinac s 12-Voltnom blago hibridnom tehnologijom spojen na kontinuirano varijabilni mjenjač koji pogoni prednje kotače. Sustav osigurava dodatnih 6 Nm kod starta, produženo stajanje i krstarenje bez rada motora.
Sadržaj nastao u suradnji s Nissanom
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....