Da odmah riješimo dvojbe - ovo nije Fićo. Riječ je o natjecateljskoj replici Abartha 850 T.C. Nürburgring na bazi Fiata 600 ili, ako vam je draže, Kontraša, kako zovemo Šestotke kojima se vrata otvaraju naopako. Pronašli smo ga u garaži Damira Štimca (72), proslavljenog hrvatskog trkača iz zlatnih vremena, koji je čak četiri godine, između 1971. i 1974., bio prvak bivše države u kraljevskoj klasi 850 – triput na kružnim stazama i jednom na brdu.
U vrijeme, dakle, kad je u kvalifikacijama redovito sudjelovalo između 60 i 80 vozača, pa je već i pojavljivanje na startu bilo ravno pobjedi. Štimac je, inače, godinama bio vjeran Porscheu, desetljećima je u garaži čuvao i legendarni S, ali to je stvar prošlosti... Danas je vjeran Abarthu.
Pitamo otkud mu uopće ideja za automobil, jer znamo da je u garaži već imao repliku Abartha 850 T.C. Nürburgring. “Običnog sam već imal šest meseci, ali mi to nije bilo dost, pa sam si napravil trkaći, po sjećanju, kakav sam vozil još 70-ih. Baistrocchijev, za kojim su se svi okretali,” otkriva Štimac. Smijemo se, jer je i taj obični s kakvih 90 KS bio u stanju do stotke jurnuti za manje od sedam sekundi!
Srce svakog Abartha je motor, a ovaj je preuzet iz Autobianchija A112 70 HP, predstavljenog još 1975. Sjećate li ga se? To je onaj u nas jako popularan auto koji se proizvodio od kraja 60-tih, pa sve do 1985., a mogao se kupiti i za dinare, pa je u svakom boljem kvartu bio bar jedan. Najveća promjena na motoru je ubrizgavanje goriva umjesto rasplinjača. “Ak smo stari, ne znači da moramo imati i staru tehnologiju. Dosta nam je više tih fergazera,” ljutito će Štimac.
Provociramo da nije ubrizgavanje, već Bosch-pumpa na benzin, jer izgleda kao klasična pumpa visokog pritiska kakve hrane dizelaše. Pravo remek-djelo su, međutim, leptiri gasa, skinuti s motocikla Honde. Dizne za benzin su mehaničke, svime se upravlja sajlama i cijeli je sklop iz kućne radinosti. Najljepše izgledaju usisna grla, popularni trihteri ili ako vam je draže trubice, i već je i laiku jasno da je riječ o ozbiljnom natjecateljskom stroju.
O tome svjedoče i promjene u motoru. Bregasto vratilo je stiglo iz SAD, klipovi su kovani, a uz veći karter, ugrađen je i veliki hladnjak ulja sprijeda, pa je ukupna količina ulja u motoru od svega 1050 ccm skočila na punih sedam litara. Pazite, sedam litara ulja na jednu litru obujma! Jasno vam je za što je spreman motor Abartha. Njegov pilot s ponosom ističe da temperatura ulja u utrkama dostiže i 120 °C. Ipak je riječ o automobilu sa 120 KS na 9000 okretaja, koji u žaru borbe spremno poleti i do 10.000 okretaja.
Mjenjač je također Abarth iz samogradnje. “Dal sam napravit pravi Abarth Monza mjenjač, koji mi po izračunu nekak najviše odgovara na stazama na kojima bum vozil. Drugi koriste iste s pet brzina, ali moj ima samo četiri, a idu skoro isto. Još imam i manje posla,” šali se Štimac. Objašnjava nam da je njegov mjenjač zapravo jednako dug kao i peterobrzinski, što znači da u drugoj ide 90 km/h, u trećoj 135 km/h, a u četvrtoj 168 km/h na 8000 okretaja. Tako je proračunat.
Na okretomjeru, vlasnik je crvenom izolir-trakom na staklu označio 9000 okretaja. Pitamo ga mijenja li brzine uvijek baš na tom broju. “Uglavnom,” odgovara uz smijeh, pa dodaje da ovisno o stazi nekad i pretjera, pa se motor zavrti i do 10.000 okretaja.
Diferencijal, naravno, nije otvorenog tipa, već ima šperu, odnosno mehanički zatvarač, pa se snaga neusporedivo ravnomjernije prenosi na podlogu, što posebno dolazi do izražaja u oštrim zavojima. Netaknut nije ostao ni ovjes, posebice prednji. S automobila je skinuta klasična federplata.
Zastarjelo rješenje s poprečno postavljenom lisnatom oprugom zamijenjeno je klasičnim prednjim ovjesom, kao i na svim Abarthima. Sada ima poprečna ramena, homokinetičke zglobove i, naravno, uniballe. Zahvaljujući novom ovjesu sad ga je moguće voziti i na tri kotača - baš kao i stare Abarthe, koji su se u dužim zavojima toliko izdizali da je prednji unutarnji kotač redovito bio u zraku.
Majstorski su odabrani i kotači. Auto je na originalnim ultralaganim Cromodorama, napravljenim za ondašnje Abarthe i Fiate. Osim klasičnih aluminijskih slitina, kojima su Talijani desetljećima izluđivali cijeli svijet, težina im je dodatno smanjena i upotrebom magnezija, koji je poznat i po krtosti, zbog čega su naplaci izuzetno osjetljivi na udarce. A kako s vremenom magnezij propada, Štimac se šali da ih zato “treba voziti dok se još nisu raspali.”
Ionako skromna težina cijelog automobila uskoro će biti dodatno smanjena, jer stižu polikarbonatni prozori, koji bi mogli donijeti uštedu od gotovo dvije kile. S njima ili bez njih, Abarth još uvijek teži manje od 580 kilograma, a s obzirom da razvija čak 120 KS uopće ne čudi što do stotke stiže za manje od šest sekundi. Zastrašujuće!
Ukratko
Za motor je i sam Gianni Baistrocchi, legendarni vlasnik trkaće štale iz Parme u kojoj su poniknuli gotovo svi ondašnji prvaci svijeta i vodeći svjetski autoritet za Abarth, naveo da bi trebao imati punih i zdravih 120 KS
Za motor je i sam Gianni Baistrocchi, legendarni vlasnik trkaće štale iz Parme u kojoj su poniknuli gotovo svi ondašnji prvaci svijeta i vodeći svjetski autoritet za Abarth, naveo da bi trebao imati punih i zdravih 120 KS
Dorađeni se motor s lakoćom zavrti i do 10.000 okretaja. Usporedbe radi, sama je tvornica nekada na njima imala blokadu paljenja na 7000 okretaja
Poklopac motora nije podignut radi problematičnog hlađenja motora, nego da bi primirio izrazito nervozan stražnji kraj svega 580 kilograma laganog Abartha 850 T.C. Nürburgring. Spojler, dakle, a ne hladnjak
Gotovo sve je rađeno ručno - od ispušnih grana do sajli za pokretanje gasa. Rasplinjači su zamijenjeni ubrizgavanjem
Samo je ručica mjenjača originalna, ostatak mjenjača zapravo je ručno rađena Abarth Monza. I ima samo četiri stupnja prijenosa. Dovoljno, tvrdi Štimac
Abarth se kotrlja na aluminijskim Cromodorama. S dodatkom ultralakog, ali krhkog magnezija. Originalna će stakla uskoro biti zamijenjena polikarbonatnima
Svi instrumenti su originalni, jer replike ne postoje. Izgledaju zadivljujuće, pogotovo okretomjer koji završava brojkom 100, što odgovara 10.000 okretaja u minuti. Uopće ne čudi da ih i dan-danas kopiraju brojni drugi proizvođači
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....