Nitko kao ona, Alfa Spider, koja je u gotovo neizmijenjenom obliku prkosila vremenu čak 28 godina! Možda i najprepoznatljivija Alfa svih vremena, od 1966. do 1993. proizvedena u 124.104 primjerka, kultni model uz kojeg su odrastale generacije automobilista...
I ne samo njih, jer se Spider etablirao i kao fenomen popularne kulture, zahvaljujući režiseru Mikeu Nicholsu, koji je 1967. u filmu Diplomac iza upravljača Alfa Romea Spider 1600, zvanog i Duetto (Duet), stavio Dustina Hoffmana, koji je briljantno odigrao zbunjenog mladića koji se podosta zahvaljujući i baš tom crvenom Duettu, u duetu spetljao i s gospođom Robinson i s njezinom mlađahnom kćerkom... Tek predstavljeni roadster tako je preko noći postao i jedan od simbola seksualne revolucije šezdesetih.
Taj Spider prve generacije zapravo je i jedini koji i službeno ima pravo nositi ime Duetto, no zanimljive nadimke dobili su i svi ostali. Prvi Spider 1600 i njegovi nasljednici iz prve serije (1968. predstavljeni 1750 Spider Veloce i Spider 1300 Junior) tako su zahvaljujući oblo oblikovanoj stražnjici zvani i Osso di Seppia (Sipina kost), za razliku od primjeraka iz druge generacije (sklapane od 1970. do 1982.), koji su zbog koso odrezanog stražnjeg kraja prozvani Coda Tronca (Odrezani rep).
Od 1983. do 1989. sklapana treća generacija zbog obilatog korištenju crnih plastičnih branika i spojlera nazvana je, pak, Aerodinamica (Aerodinamična), dok je posljednja, četvrta (proizvođena 1990. do 1993.) dobila nadimak "Bella" (Ljepotica), što joj je priskrbio blagi redizajn u duhu vremena, sa spojenim vodoravnim stražnjim svjetlima preuzetim s Alfe 164 te retrovizorima i branicima u boji karoserije.
Upravo je "Bella" ponajviše prkosila vremenu, jer je u doba kad je silazila s trake automobilski svijet na ulicama već izgledao bitno, bitno drugačije od tog arhaičnog modela. S prednjim krajem i bočnom siluetom iz šezdesetih, kromiranim obrubima prednjih svjetala, vjetrobrana i stakala te leptir prozorima, Ljepotica je već tad bila svojevrsna povijest na kotačima.
Za konkretan primjerak naši će najveći Alfisti znati da je baš taj auto sredinom devedesetih stajao kao izložbeni primjerak u salonu tadašnjeg uvoznika Alfi za Hrvatsku (AEC). I danas ovaj Spider 2000 ima baš sve originalno kao i 1993. kad je proizveden. Ima i originalni tvrdi krov, koji je stajao 2450 eura.
Auto bi na mjestima mogao biti bolje sačuvan, no posve originalni primjerci s takvom patinom korištenja od svakodnevne vožnje danas na boljoj cijeni od onih dodatno lakiranih ili restauriranih.
Pogled na sjedala u malom i uskom kokpitu s originalnim Alfinim drvenim volanom (također s polica za doplate) i starinskom ručicom mjenjača koja strši iz središnje konzole, poziva na vožnju, i već prvi kilometri u tom vremeplovu na kotačima vraćaju vozača u šezdesete.
A istodobno ga sportski zvuk rednog dvolitrenog 4-cilindraša tjera na pritiskanje papučice gasa. S dvije bregaste osovine u glavi i 126 KS bez problema se nosi s tek 1070 kg teškom karoserijom, rado se zavrti i preko 6000 okretaja i pruža onaj pravi, old school užitak vožnje pravog roadstera sa stražnjim pogonom.
Prati to i ovjes, premda u odnosu na današnje standarde ipak pomalo poskakuje, a držeći u rukama upravljač poduprijet servom i uz precizan 5-stupanjski mjenjač dužih hodova poželite da vožnja u predvečerje ljetnog dana nikad ne prestane...
Spider je zbog svega toga istinski vintage ljepotan koji na cesti djeluje kao umjetničko djelo u pokretu, koje je izdržao punih 28 godina u proizvodnji usprkos naftnoj krizi, krizi identiteta marke nakon preuzimanja Fiata te preživio sve trendove prohujalih desetljeća i nastavio voziti u svom smjeru, u duhu Diplomca i La Dolce Vite.
Pa je njegova kupnja i danas pametno ulaganje, no Spideri četvrte generacije imaju sve više cijene od 18 do 40 tisuča eura ovisno o stanju i kilometraži. Prvi modeli iz šezdesetih bitno su skuplji, no ni mlađoj Ljepotici se nema što za prigovoriti. Štoviše, mnogi će radije izabrati nju no neki stariji Spider, baš kao što je i diplomac Hoffman na kraju ipak odlučio potrčati za mlađom, a ne starijom ljepoticom iz obitelji Robinson...
Ukratko
Old school koncept užitka: pogon straga, motor sprijeda, dva sjedala, puno šarma u limu i otvoreno nebo iznad glave... To je Alfa Spider. Spider Bella jedan je od posljednjih auta koji je s trake silazio s kromiranim kvakama i obrubima svjetala, a vlasnik mu je dodao i oznaku Alfetta.
Bella ima jednostavne kvake za zatvaranje vrata i za jedan roadster vrlo iskoristiv prtljažnik od 300 litara, s čim se prva generacija nije mogla pohvaliti
U korak s vremenom Spider se od 1990. zakotrljao na 15-colnim alu-naplacima, a njegov kultni dvolitraš od 126 KS tad je napokon dobio i elektronsko ubrizgavanje goriva. U 28 godina proizvodnje remek djelo Battiste Pininfarine zadržalo je isti međuosovinski razmak, kroz generacije ozbiljnije mijenjajući tek izgled stražnjeg kraja, u posljednjoj generaciji izvedenog po uzor na Alfa Romeo 164
S originalnim tvrdim krovom, koji je zagrebački vlasnik Belle doplatio 2450 eura, njegov roadster u trenu se pretvara u punokrvni coupé. Spider je već od premijere bio iznimno napredno koncipiran auto, jedan od prvih uopće s posebno dizajniranim deformabilnim zonama karoserije, pa ne čudi da je toliko dugo preživio u proizvodnji
Upečatljivo lice najdugovječnijeg Alfa Romeovog modela i časnog potomka slavne Giuliette Spider iz pedesetih ni dan-danas na pitanje o kojem je tu modelu riječ ne daje ni najmanjeg prostora za pogrešku. Klasična kombinacija iz 1970. - trokraki drveni volan, ručica mjenjača koja strši iz središnje konzole, okrugli instrumenti i tri okrugla otvora ventilacije - održala se skroz do kraja proizvodnje Spidera
Spider 2.0 (1990. - 1993.)
TEHNIČKI PODACI
Motor benzinski, 4 cil
Obujam 1962 ccm
Snaga 93 kW (126 KS) pri 5800/min
Moment 161 Nm pri 4000/min
Mjenjač ručni, 5 stupnjeva
Pogon stražnji
Dimenzije 425,8 x 163 x 129 cm
Međuosovinski razmak 225 cm
Najveća brzina 190 km/h
0 do 100 km/h 9,4 sekundi
Potrošnja 10 l/100 km
Cijena (1990.) 40.500 DEM
Originalan člana objavljen je 16. kolovoza 2016. na autoklub.hr
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....