novi izazov

Jeremy Clarkson: Kako je legendarni Britanac skupe automobile odlučio zamijeniti blatom i traktorima

Kaže da je postao nesposoban, debeo i star, ali i da su moderni auti, osobito električni, ekstremno dosadni i glavnom beskorisni

Jeremy Clarkson

 Profimedia

Posljednja epizoda serijala The Grand Tour, emitirana u petak 13. rujna pod imenom “One for the Road”, označila je kraj jedne ere. Richard Hammond, James May i Jeremy Clarkson, legendarni engleski voditeljski trio, nakon 22 godine odlučio je prekinuti suradnju i ugasiti producentsku tvrtku W. Chump and Sons, koja je stajala iza nebrojenih epizoda emitiranih od 2002. do 2015. na BBC-ju, a posljednjih devet godina na Amazonovoj platformi Prime Video.

image

Jeremy Clarkson

Profimedia

“Imali smo sastanak kako bismo dogovorili što ćemo raditi u budućnosti i svi su digli ruke u zrak. Učinili smo sve što se moglo učiniti s automobilom, a ja sam izvan svake forme, debeo i star,” pojasnio je Clarkson, idejni tvorac formata u kojem se na šaljiv, provokativan, ironičan, a ponekad i uvredljiv način govorilo o automobilima, prometu, industriji, politici, ali i puno šire. Clarksonovi postupci u emisijama, ali i privatno, izazivali su svakojake reakcije, ali mu i osigurali vojsku obožavatelja na Otoku, te širom svijeta.

Dramatične stanke i stavljanje naglaska na zadnjih nekoliko riječi u rečenici, upotpunjene beskompromisnom stavovima, povezane su s Clarksonovim porijeklom. Rođen je 1960. u gradu Doncasteru u Yorkshireu u sjevernoj Engleskoj, području poznatom po glasnom govoru, gotovo vikanju, i neobuzdanom pretjerivanju.

image

Jeremy Clarkson

Profimedia

Otac Edward i majska Shirley do novca su došli kad su uz navlake za čajnike počeli prodavati tada popularne plišane medvjediće Paddington, što im je omogućilo da upišu sina u privatne škole. Nakon škole Hill House u Doncasteru, akademsko obrazovanje Jeremy je potražio u školi Repton, u kojoj je upoznao Adriana Neweyja, budućeg inženjera Formule 1, ali i Andyja Wilmana s kojim će iz pepela uzdići Top Gear. Do diplome ipak nije došao. Iz Reptona je, kako sam često ističe, izbačen jer je pio, pušio i općenito smetao.

Odustavši od daljnjeg školovanja, priključio se ocu u prodaji medvjedića Paddington, a kasnije se zaposlio u lokalnim novinama u kojim je postao poznat po nevjerojatnim pričama i neobičnim naslovima u stilu “Doslovno 50 milijardi ljudi posjećuje prodaju kolača”. Okrenuo se kratkim recenzijama jeftinih automobila i u suradnji sa sportskim novinarom Jonathanom Jillom 1984. osnovao Motoring Press, agenciju specijaliziranu za recenzije automobila koje bi se objavljivale u raznim časopisima. No, sve je promijenio slučajan susret s producentom BBC-ja Jonom Bentleyjem, koji mu je donio ulogu u emisiji Top Gear.

image

British television BBC presenters

Profimedia

Automobilistički magazin na programu BBC-ja pojavio se u travnju 1977. i temeljio se na recenzijama automobila, ali i temama o sigurnosti na cestama i savjetima za vozače. Angeli Rippon i Tomu Coyneu u polusatnom programu brzo su se priključili i novi voditelji, među kojima 1988. i Clarkson. U programu kojem je popularnost stalno rasla istaknuo se svojom pojavom, ali više od njegove visine od 194 centimetara i vječno razbarušene kovrčave kose, publiku je privlačio njegov stil i beskompromisni stavovi koje je bez uvijanja iznosio.

Primjerice, prilog o Vauxhall (Opel) Vectri započeo je rečenicom “Moram ispuniti sedam minuta priloga o automobilu koji ne zaslužuje sedam sekundi”. Kroz Top Gear Clarkson je postao priznat i slavan. Redovito se pojavljivao na britanskoj televiziji sa svojim emisijama, ali i kao gost u drugim programima. Osim o automobilizmu, producirao je dokumentarce i knjige o temama kao što su povijest i inženjerstvo. Prvu seriju Ratova robota predstavio je 1998., a od 1998. do 2000. vodio je i vlastiti talk show.

Nakon što je Clarkson, ali i nekolicina drugih voditelja 1999. odlučila napustiti Top Gear, popularnost emisije je pala i 2001. BBC ju je odlučio ugasiti. Godinu kasnije Clarkson i Andy Wilman osmislili su novi format koji se svidio šefovima BBC-a i koncem 2002. Top Gear se vratio u eter. Emisija je dobila pohvale zbog svog vizualnog i prezentacijskog stila, kojem je glavni cilj bila zabava za gledatelje.

image

Jeremy Clarkson

Profimedia

Nisu izostale ni kritike zbog često kontroverzne prirode njenog sadržaja i humora, no novo izdanje emisije pretvorilo se u globalni brend. Idila je trajala sve do 2015., kada je BBC suspendirao Clarksona iz Top Geara nakon svađe s jednim od producenata. Ubrzo nakon toga program su napustili i Richard Hammond i James May, a već iduće godine tri mušketira pokrenula su emisiju The Grand Tour na platformi Amazon Prime Video koja je predstavljala samo evoluciju formata i stila koji je karakterizirao Top Gear. Pokušao je BBC 2020. vratiti Clarksona u svoje redove, ali Jezza (uobičajeni nadimak u Engleskoj za ljude koji se zovu Jeremy) je imao druge planove i 2021. postao farmer.

Clarksonov pokušaj upravljanja farmom od 1000 hektara pretvara se u najveći uspjeh njegove televizijske karijere i nedavno je proširio svoje poslovno carstvo kupnjom puba u Cotswoldsu za milijun funti, iz čega se razvija nova serija. Popularnosti serije svjedoči i činjenica da je u svibnju ove godine u Britaniji uveden amandman nazvan Clarksonova klauzula, kojom je zakonski olakšana prenamjena neiskorištenih poljoprivrednih zgrada u komercijalne svrhe.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
19. rujan 2024 17:01