Pune dvije godine se "kuhala" ova priča, od trenutka kad se u Hrvatskoj na domaćim registracijama prvo pojavio BMW M3 e30 Evolution 3, a nedugo zatim i Mercedes 190E 2.5-16 EVO 2.
S tim informacijama dao sam si u zadatak, prije ili kasnije, odraditi snimanje i usporedbu ta dva kultna modela BMW-a i Mercedesa, posljednje evolucije "specijala" izrađenih za homologaciju bolida za njemačko DTM prvenstvo s kraja 1980-ih i s početka 1990-ih.
Razlog: to su jedini takvi automobili u Hrvatskoj i pravi egzote. U stalnoj rubrici "legende iz domaćih garaža" koju sam pokrenuo u Auto klubu još nisam imao prilike za usporedbu ovako velikih zvijezda kakve se ne sreću često, a koje sam ostavio davno tamo negdje na posterima na zidovima moje teenagerske sobe.
Premda se BMW M3 e30 Evolution 3 s ovih fotografija ponekad može sresti na našim prometnicama, a Mercedes 190E 2.5-16 EVO 2 gotovo nikad, ipak su se stvorili svi uvjeti da dogovorimo, uskladimo i organiziramo s vlasnicima zajedničko snimanje oba automobila i vožnju.
Srećom, riječ je o istinskim auto entuzijastima koji cijene "staru školu" i kojima su ovi primjerci među najdražima u kolekcijama, pa je samo trebalo naći pravi termin. Na koncu se sve odlično "potrefilo", od vrhunskih vremenskih prilika za početak listopada, do ekipe koja je odradila cijeli posao za Auto klub.
Vlasnicima zahvaljujem na vremenu, ustupanju automobila za snimanje i na ukazanom povjerenju za vožnju u redovnom prometu Zagreba - od Westgatea preko obilaznice do Radničke ulice s finalom na poligonu Mičevac.
Premda oba izgledaju "kao iz dućana" ipak je riječ već o pravim oldtimerima starim 33 godine koji su danas više za izlaganje nego za nekakvo jurcanje, a s obzirom na to da su izrađeni u serijama od tek 600 (BMW) i 500 primjerka (Mercedes) svaka bi šteta bila jako loša priča. Ponajviše zbog gubitka vrijednosti i činjenice da originalnih rezervnih dijelova za njih - više nema...
Kad su zvijezde iz Münchena i Stuttgarta pristigle na prvu od tri lokacije snimanja te subote, prvi dojam je bio kao da su ispali iz vremeplova pred naše oči i objektive. Prvo smo samo gledali nekoliko minuta to veličanstvo tvorničkih proširenja i spojlera, "ratničke ukrase" toliko popularne na autima u to vrijeme fudbalerki, stone wash jeansa, Top Guna i Sony Walkmana, a onda smo se bacili na posao.
Dojam dok stoje jedan pored drugog je takav da BMW djeluje ponešto "skromnije", a premda proširene blatobrane i prednji veliki spliter imaju oba, Mercedes se razbacuje golemim stražnjim spojlerom koji je do danas postao njegova posjetnica.
Početkom 1990-ih su među ljubiteljima automobila bili popularni upravo ovakvi specijali za homologaciju trkaćih bolida, u ovom slučaju za DTM (Njemačkog prvenstva putničkih automobila) koje je od 1984. do 1995. godine bilo iznimno praćeno natjecanje i najvažnija trkaća serija u njemačkom motosportu koja je kasnije postala i međunarodna.
Bila su to vremena koja su "smrdjela" po benzinu pod parolom "brže, više, jače",za razliku od sadašnjih kad se traži uglavnom štedljivije, održivije, čišće... Takvih automobila više nikad neće biti pa smo možda baš zato danas toliko nostalgični za tim vedetama DTM-a, a koje su bile sam vrh ponude modela koji su se prodavali u milijunskim nakladama - BMW-a serije 3 i Mercedesa 190.
Dosad je u našoj rubrici "legende" gostovalo stvarno puno legendarnih i rijetkih modernih klasika iz domaćih garaža, od Audija RS2 Avanta, BMW-a 850i, Mercedesa SL600, Ferrarija F512M, Jaguara XK Cabrioleta...
No, nisam se zadržao na ekskluzivnim i skupocjenim modelima pa je bilo tu i kultnih pristupačnijih modela "vruće krvi", poput Peugeota 205 GTI, Fiata Ritma 105 TC, Lancije Delte Integrale, VW Golfa III VR6, Honde Integre, a nije nedostajalo ni kultnih limuzina poput Peugeota 405 T16, Mercedesa C36 AMG, Renaulta Safrane Biturbo, Alfe 164 QV...
Doduše, u "legendama" ste već mogli svojevremeno upoznati standardni BMW M3 e30 kao i Mercedes 190 E 2.5-16 domaćih vlasnika, međutim ova dva maloserijska modela koji su se proizvodili samo 1990. godine nekoliko mjeseci, nešto su sasvim posebno. Epohalni su to automobil koji imaju svoju cijenu i trenutno zajedno vrijede barem pola milijuna eura s tim da će im cijena samo rasti.
Pogledajte veliku FOTOGALERIJU
Ni ovakve usporedbe još nije bilo u Hrvatskoj (a ni daleko šire), ali BMW-u i Mercu nismo priuštili direktan okršaj na utrci ubrzanja ili driftu jer ova dva već vremešna kolekcionarska automobila predstavljanju svojevrsnu tehničku baštinu i bilo nam je pravo zadovoljstvo provesti dan s njima u snimanju i fotografiranju te lagodnoj vožnji koja im puno bolje pristaje s obzirom na godine, te stvoriti ekskluzivan materijal koji sada možemo podijeliti s vama, našim čitateljima.
BMW M3 e30 EVO 3
1990. godina
375 proizveden od 600
112.000 kilometara
0-100 km/h 6,5 sekundi
Najveća brzina 248 km/h
Cijena novog 85.000 njemačkih maraka
Vrijednost oko 200.000 eura
Sredinom osamdesetih famozni BMW-ov sportski odjel M stvorio je zvijezdu koja još uvijek sjaji i koja je do danas ostala najtrofejniji putnički automobil na utrkama. Prvi M3 e30 bio je predstavljen 1985. na salonu u Frankfurtu kao odgovor na Ford Sierru Cosworth RS 500 i Mercedes 190 E 2.3-16V koji su dominirali DTM prvenstvom. Zvijezda, koja će idućih godina harati natjecanjima bila je rođena.
Cijeli projekt je krenuo od motora: Paul Rosche, glavni inženjer sportskog odjela BMW-a skinuo je 3,5-litrenom rednom 6-cilindrašu M88 iz modela M1 dva cilindra te stvorio četverocilindrični, puno lakši i kompaktniji motor S14 s glavom s četiri ventila po cilindru i s radilicom koja je bez problema mogla podnijeti i 10.000 okretaja. Rezultat: s trkaćim M3 1989. godine Roberto Ravaglia dovezao se do titule svjetskog prvaka DTM prvenstva.
Homologacijski BMW M3 EVO 3 poput ovog zagrebačkog bio je vrh ponude za M3, a izrađeno je bilo tek 600 jedinica od siječnja do ožujka 1990. godine.
Zagrebački crni M3 EVO 3 i sada sjaji kao nov, ostavljajući besprijekoran dojam i iznutra i izvana, a boja je još tvornička. Model se prepoznaje po crvenim prugama na branicima, karakterističnim alu naplacima od 16 cola s gumama širine 225 mm, prednjem spojleru i povećem stražnjem. Oba podesivi u tri konfiguracije - "Normal, Monza" i "Nürburgring" ovisno je li cilj vozača veća brzina ili bolja potisna sila.
Unutrašnjost je dakako očekivano sportska: sjedala od crne mekane kože, crveni pojasevi i upravljač od alcantare zovu na brzu vožnju.
Najbitnije je ispod prednjeg poklopca: posljednja evolucija u početku 2,3-litrenog atmosferskog 4-cilindraša od 195 KS ovdje raspolaže obujmom od 2,5-litara s 238 KS koji se vrti do 7000/min uz 230 Nm najvećeg okretnog momenta. Motor je uparen s 5-stupanjskim ručnim mjenjačem (dog leg) koji snagu šalje na stražnju osovinu.
Sprijeda je EVO 3 deset milimetara niži od osnovne verzije, kočni sustav je snažniji, a auto je i lakši na vagi zahvaljujući posebnom staklu za prozore. Jednostavno, sve je podređeno performansama i ovo je jedan od onih automobila iz kojih nikad ne želite izaći...
Mercedes 190E 2.5-16 EVO 2
1990. godina
036 proizveden od 500
48.900 kilometara
0-100 km/h 7,1 s
Najveća brzina 250 km/h
Cijena novog 115.300 njemačkih maraka
Vrijednost oko 300.000 eura
Kad se 1982. na tržištu pojavio Mercedes 190E (W201) dobio je nadimak Baby-Benz te se proizvodio se punih 11 godina. A da jedna konzervativna limuzina ne bi ostala samo to pobrinuo se Cosworth. Mercedesu je, naime, trebao cestovni homologacijski model za utrke, prvo u reliju, a potom i za DTM. Inženjeri Coswortha tako su od tvorničkog 2,3-litrenog dvoventilca sa 136 KS napravili istinskog monstruma golemih pluća. Bila je to era za Mercedes prije nego li je započela uska suradnja s AMG-om.
Prvo se 1983. pojavio kao model 2.3-16, s tad vrtoglavih 185 KS i 5-stupanjskim ručnim Getragovim mjenjačem, da bi ga 1988. zamijenio 2.5-16 s katalizatorom i 197 KS. Uslijedila je varijanta EVO 1 i nakon toga EVO 2 kakvih je 1990. izrađeno 500 primjeraka (po nekima 502) također za potrebe homologacije DTM bolida (u kojem se 1992. godine veliki Klaus Ludwig okitio titulom prvaka).
Cestovni Mercedes 190 EVO 2 zapravo izgleda kao pravi trkaći DTM automobil kojeg karakterizira golemo stražnje krilo, koje je sjajno ukomponirano na jako proširene blatobrane, pomični prednji spliter, "izvučene" branike i karakteristične naplatke "Evolution" od 17 cola sa 6 krakova. Kako prije 33 godine tako i danas ovaj Mercedes djeluje poput Batmobilea.
Snaga 2,5-litrenog 4-cilindarskog M102 atmosferca je u odnosu na prethodnu evoluciju 1 s 202 KS porasla na 235 KS, a zahvaljujući doradama, motor se bez problema vrtio do 7700/min što ga je na cesti činilo vrijednom strahopoštovanja. Snagu je na stražnju osovinu slao 5-stupanjski Getrag mjenjač Z konfiguracije. U vožnji imate osjećaj da se motor može vrtjeti beskrajno kad ga nagazite, ali možete i opušteno krstariti, kao u bilo kojoj drugoj Mercedesovoj limuzini.
To je pravi, punokrvni sportski Mercedes stare škole s prekrasnim zvukom karakterističnim za visokoturažne Cosworthove strojevi, koji će vas brzo prevesti gdje ste naumili uz puno zabave u vožnji, dok su sportski precizan upravljač i ovjes odlično pogođeni i za današnje pojmove.
Cool detalj: pored prekidača za svjetla nalazi se gumb za hidropneumatski ovjes, koji se može podići do 30 milimetara kako se ne bi oštetio spliter ili spustiti za 15 milimetara za vožnju na stazi. Unutrašnjost je u odnosu na M3 gotovo pa ostala mercedesovski klasična s velikim četverokrakim upravljačem i drvom na konzoli oko mjenjača, premda su dodani instrumenti za temperaturu ulja i napon akumulatora, pa to i crna kožna sjedala podižu sportski dojam.
Na koncu, koji je bolji od ova dva legendarna i vrijedna klasika izrađena u svrhu homologacije DTM bolida teško je ocijeniti, ovisit će to najviše o tome preferirate li generalno automobile kuće iz Münchena ili Stuttgarta...