SAVJETNIK AUTO KLUBA

Oprez: Ovakvim se punjenjem ova vrsta baterije električnog automobila može uništiti, evo i zašto

Pri takvom punjenju dolazi do stvaranja štetnih tvari u bateriji zbog kojih se životni vijek baterije skraćuje.

Punjenje, punionica, ilustracija

 -/Wavebreak/Profimedia

Većina vlasnika električnih automobila s klasičnim litij-ionskim baterijama uglavnom znaju kako sačuvati dobro zdravlje baterija svojih automobila.

Zna se da bateriju nije dobro stalno puniti do vrha ili previše isprazniti i da će sporije punjenje puno manje naštetiti njenom "zdravlju" od brzog.

No što je sa LFP baterijama, odnosno litij-željezo-fosfatnim baterijama koje su sve češće u električnim automobilima, te koje koriste modeli kao što je osnovna Tesla Model 3, Volvo EX30, MG4 i MG5 ili u Citroën ë-C3?

image

Citroen e-C3

WILLIAM CROZES

Ni takve baterije ne treba prečesto puniti do kraja, pogotovo ne kada su već gotovo pune. Ovo je sada otkrila nova studija Electrochemical Society, američkog istraživačkog instituta sa sjedištem u Penningtonu, New Jersey. Prema ovom istraživanju, punjenje do vrha "ubija bateriju" brže nego ako je redovito praznite ispod preporučene minimalne vrijednosti napunjenosti od 20 posto.

image

Električni automobil, punjenje

-/Wavebreak/Profimedia

LFP baterije dizajnirane su na temelju litij-željezo-fosfatne kemije i sve su popularnije jer su jeftinije i ekološki prihvatljivije od konvencionalnih Li-ion baterija zbog toga što uglavnom ne sadrže nikal i kobalt. Dodatna prednost je što su manje osjetljive na požare, no imaju i nedostataka. Njihova gustoća snage je manja, a također su osjetljivije na hladnoću.

image

Baterija električnog auta

arhiva Auto klub

Prema ovoj novoj studiji, trebali biste izbjegavati učestalo punjenje baterije "do vrha", a pogotovo nadopunjavanje kada je baterija već na visokoj razini napunjenosti od 75 posto i više. Pri takvom punjenju dolazi do višeg napona u bateriji i višeg razvoja topline što stvara štetne tvari u bateriji zbog kojih se životni vijek baterije skraćuje.

Štetni kristalni spojevi, koji se nazivaju i dendriti, nakupljaju se na negativnom polu baterije i dugoročno gledano smanjuju učinkovitost baterije. Osobito je štetno ako automobil s LFP baterijom napunite do kraja i nakon toga ga ne vozite neko vrijeme.

image

EV baterija (ilustracija)

Profimedia

Istraživači su otkrili ovaj neželjen učinak mjerenjem struja i njihovog napona u svim stanjima punjenja, odnosno od 0 do 25 posto, 0 do 100 posto i od 75 do 100 posto. Energetski učinak, učinkovitost i broj ciklusa punjenja također su uzeti u obzir.

Ipak, studija ne otkriva kakav konkretan učinak sve ovo može imati na životni vijek baterije. Prema Tesli, životni vijek LFP baterija je do nevjerojatnih 10.000 ciklusa punjenja što bi jednoj bateriji trebalo omogućiti milijune kilometara, no još uvijek nema dovoljno podataka iz "stvarnog svijeta" koji bi nam omogućili konkretan uvid u to koliko su LFP baterije zaista trajne.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 12:37