ŠTO SE SPREMA?

To se nikada nije dogodilo: Posvuda ratovi, a cijene goriva mjesecima padaju. Kako je to moguće?

Cijene litre benzina u Europi u prosjeku su danas dvadesetak posto niže nego na proljeće. Razlog za to može se sažeti u jednu riječ

Cijene goriva, ilustracija

 CROPIX

Rat u Ukrajini bijesni već dvije i pol godine, Rusija je pod sankcijama, rat Izraela protiv Hamasa u Gazi traje već 11 mjeseci, u Libanonu eksplodiraju dojavljivači i padaju projektili, Izrael je pod paljbom raketa Hezbolaha, Hutiji napadaju brodove u Crvenom moru i blokiraju Sueski kanal. Bliski istok i istočna Europa "gore", a ipak cijene goriva padaju već mjesecima i tom padu se ne nazire kraj. Kako je to moguće?

image

Cijene goriva, ilustracija

Rat i nemiri na naftom bogatom Bliskom istoku inače jamče vrtoglave cijene na crpkama, a kada tome dodamo sankcije Rusiji i izostanak velikog dijela njihove nafte na zapadnom tržištu stvari bi trebale biti gore nego ikada. No maloprodajne cijene litre benzina u Europi u prosjeku su danas dvadesetak posto niže nego na proljeće. Ovisno o tržištu to znači od oko 15 do 25 centi manje cijene za litru goriva. Nije nešto presudno, no prosječnog vozača veseli.

image

Cijene goriva, ilustracija

CROPIX

Razlog relativno ‘jeftinih‘ goriva može se ugrubo sažeti u jednu riječ: Kina. Kinezi i njihovo brzo rastuće gospodarstvo godinama su bili najveći pokretač rasta cijena nafte. Ali to se sada mijenja. Kina se sve više fokusira na održivu energiju, a u pogledu instaliranja kapaciteta energije sunca i vjetra posljednjih godina je nadmašila sve druge države svijeta, odnosno njihov kombinirani instalirani kapacitet! Samo za usporedbu, samo u 2023. godini je Kina instalirala više solarnog kapaciteta nego SAD u čitavoj svojoj povijesti. Kina tako strelovito prelazi na obnovljivu energiju i smanjuje svoju ovisnost o nafti. Kini će ove godine tako trebati samo 1 posto više nafte nego lani, kada su potrebe za naftom porasle za 10 posto.Iduće godine bi se njihove potrebe za naftom mogle čak i smanjiti, unatoč ukupnom rastu njihovog gospodarstva. Određenu ulogu u tome igraju i električni automobili te kamioni na prirodni plin koji polako ali sigurno preuzimaju ceste u Kini.

image

Solarna elektrana, ilustracija

Također, strah od nestašice nafte jer je Rusija pod sankcijama pokazao se neutemeljenim. Jeftina ruska nafta pronalazi svoj put do svjetskog tržišta preko Indije i Kine te i to ima utjecaj na globalne cijene. Zemlje proizvođači nafte ujedinjene u OPEC također žele polako napustiti svoja ograničenja proizvodnje kako bi prodale više nafte. Sve to dovodi do nižih cijena nafte.

image

Rafinerija nafte, ilustracija

CROPIX

Ovog su mjeseca i OPEC i Međunarodna agencija za energiju snizili svoje prognoze globalnih potreba za naftom. Cijena barela sirove nafte nakon toga je pala na 68 američkih dolara, najnižu razinu u tri godine. Osim toga, nafta se plaća u američkim dolarima i to je trenutno također povoljno za Europu jer vrijednost dolara je pala. Prije godinu dana dolar vrijedio 94 centa, a sada je na oko 90 centi. Zbog svega toga mnogi istraživači tržišta ne isključuju da bi cijena benzina u bliskoj budućnosti mogla nastaviti još padati.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
08. studeni 2024 17:10