Možda ne toliko drastično kao proteklih godina, no naš vozni park nastavio je starjeti i tijekom 2023. Prosječan automobil lani je imao 13,38 godina, gotovo mjesec više nego 2022. (13,3 godine), što predstavlja nastavak lošeg trenda započetog još 2007., početkom globalne gospodarske krize.
Tada je prosječan registrirani auto u Hrvatskoj bio star manje od deset godina – samo 9,83 godine – da bi ta brojka uslijed recesije i pratećih tegoba samo rasla i u konačnici dovela do sadašnjeg stanja, nipošto dobrog po sigurnost prometa. Na to ukazuje i statistika prolaznosti na tehničkim pregledima Centra za vozila Hrvatske, koja jasno oslikava vezu između godine proizvodnje i broja neispravnih auta.
Postoji i jedna dobra vijest, barem kad se gleda ukupni vozni park. Lani se, naime, na tehničkim pregledima ukupno pojavilo 2.406.952 vozila, a neispravnih je među njima bilo 428.385 ili 17,8 posto.
To se na prvu može učiniti kao velika brojka, pa i jest, no svejedno predstavlja osjetan pad u odnosu na godinu ranije, kad je udio neispravnih iznosio 18,59 posto. Nastavak je to pohvalnog, itekako pozitivnog trenda, jer je još 2021. neispravnih bilo 19,74 posto, 2020. osjetnih 20,33 posto... Kako naš vozni park pritom cijelo vrijeme stari, to ukazuje da ipak raste svijest o potrebi redovitog održavanja vozila.
Baš kao i prethodnih godina, u neispravnosti su lani prednjačili uređaji za osvjetljavanje i signalizaciju s priličnih 23,72 posto. Slijede uređaji za kočenje sa zabrinjavajućih 22,03 posto, jer je riječ o sklopu najveće važnosti za sigurnost vožnje, dok su na trećem mjestu po učestalosti dijelovi karoserije i šasije s ipak osjetno manjih 14,98 posto, zatim motor s 12,14 posto te osovine, kotači, gume i ovjes s 10,7 posto.
U statistikama prolaznosti Centra za vozila Hrvatske među najpouzdanijima u 2023. ponovno su prednjačili japanski i luksuzni njemački proizvođači – prije svega Mercedes, koji čak vodi ljestvicu najpouzdanijih u kategoriji starijih od 10 godina. Izvrstan rezultat već su tradicionalno postigli i Mazda i Suzuki, visoko pozicionirani u svim statističkim kategorijama, no posebno vrijedi istaknuti rezultat Volva. Švedska tvrtka u vlasništvu kineskog Geelyja ne samo da ima daleko najmanji udio neispravnih među mlađima od 5 godine (svega 1,43 posto), već drži i sam vrh poretka najpouzdanijih u kategoriji od 5 do 10 godina starosti (5,07 posto).
Kad je, pak, o najlošijima riječ, u prosječnom vozaču najbližoj kategoriji starijih od 10 godina kolo vodi Daewoo, čiji vlasnici su lani bili najrevniji ponavljači tehničkih pregleda, jer zbog zabilježenih grešaka ne bi prošli iz prve. Udio neispravnih, naime, na kraju je godine iznosio nestvarnih 35,86 posto, pa stoga ne čudi što ih je usput veliki broj i nestao s cesta. Još 2022. na tehničkim pregledima ih se ukazalo 6077, da bi prošle godine taj broj pao na svega 5187.