U neka prijašnja vremena lopovi su iz automobila krali radije, naplatke i ratkape, potom su na red došle navigacije i multimedijski sustavi, a sad su im na meti svjetla. I to posebno ona koja koriste diodnu ili ksenonsku tehnologiju. Zašto? Razlog je jednostavan. Prosječno halogeno svjetlo košta 3500 kuna, a ksenonsko je barem dvostruko skuplje. Mnogi tako pokušavaju uštedjeti s kupnjom rabljenih, tim više jer jer ksenonska svjetla osim kućišta i žarulje imaju još elektronički modul, balast, motorić za regulaciju visine snopa, ponekad i motorić za usmjeravanje snopa lijevo-desno u zavojima, često i modul s dnevnim svjetlima...
Svaki od spomenutih dijelova gotovo u pravilu se kupuje zasebno, a pojedini proizvođači prilikom kupnje fara ne daju niti žarulju koja u prosjeku stoji opipljivih 2000 kuna. Bez problema tako se dolazi do ukupnog iznosa od 20.000 kuna, pa uopće ne čudi potražnja za rabljenim, osjetno povolnijim svjetlijima. S druge strane, kradljivcima voda na mlin ide i jer automobilima u sudaru najčešće uz prednju masku i branik stradavaju svjetla. I baš zato ih autootpadi uglavnom nemaju u ponudi, pa se jedina ušteda nudi u ugradnji klasičnog, halogenog fara. Ili u kupnji rabljenog, čest je slučaj ukradenog ksenonskog ili diodnog svjetla, kakvih su puni naši oglasnici.
Lopovi stoga najčešće ne biraju doba dana kad će krenuti u akciju, a posao im olakšava što je za krađu svjetala potrebno malo vremena. Dovoljno je da vlasnik tek na par minuta ostavi svoje vozilo sa skupocjenim svjetlima na mjestu gdje nema previše prolaznika i šteta je gotovo neizbježna. Kao da ste ostavili novčanik na sjedalu otključanog automobila. Sreća u nesreći je što su zasad, prema izvještajima policije, najčešće žrtve stranci. Barem u turističkoj sezoni... Ljetovanje u Hrvatskoj tako će posebno pamtiti 55-godišnji i 78-godišnji Nijemci, kojima je na parkiralištu hotela Meteradi u Poreču nepoznati lopov s Mercedesa skinuo branike i ukrao svjetla. A ista stvar dogodila se i 37-godišnjoj Slovakinji, na parkiralištu turističkog naselja Solaris pored Šibenika... Domaći vozači, međutim, nisu nipošto zaštićeni od ove pošasti. Iako policija ne vodi statistiku o vrsti ukradenih predmeta prilikom provala u automobile, operativci svakodnevno svjedoče kako su multimedijski sustavi sve manje popularni kod lopova, a sve je veći broj krađa zračnih jastuka i, posebno, svjetala.
Brzina kojom se svjetla skidaju s auta bitno utječe na učestalost krađa. U pitanju su više sekunde nego minute, o čemu svjedoče i filmovi na you tubeu. Nakon što lopov uoči potencijalnu žrtvu, preostaje mu tek pronaći mjesto i trenutak za akciju. Jedan od prvih poteza je rezanja odbojnika. Na desnoj i lijevoj strani par centimetara ispod spoja s blatobranom odbojnik se uzdužno odreže, a najčešće se koriste ubodna ili rotirajuća pila na baterije, koja kroz plastiku prolazi poput toplog noža kroz putar. Slijedi zavlačenje ruku ispod maske i trganje odbojnika čime se oslobađa pristup donjim spojevima svjetala za karoseriju, ali i olakšava otvaranju poklopca motora, nakon čega se može lakše doći do gornjih spojeva. Oslobađanjem svjetala od vijaka koji ih drže za karoseriju preostaju tek strujni kablovi koje lopovi jednostavno prerežu.
Cijela kriminalna operacija traje manje od minute, odnosno deset puta brže no što će to učiniti najspretniji limar. Razlog? Kradljivce ne zanima kako će skinuti odbojnik biti postavljen na prvobitno mjesto ili hoće li biti problema kod ugradnje novih svjetala, njima je najvažnije neprimjetno obaviti posao. No, premda je operacija naizgled jednostavna, potrebno je određeno znanje i iskustvo, jer ako dođe do oštećenja samo jednog nosača cijeli sklop postaje posve beskoristan. A klijentela koja traži ksenonska i diodna svjetla, traži savršene primjerke bez imalo oštećenja i manjkavosti. Čak i kad ih nabavlja rabljene, preko oglasnika. Sve to jasno pokazuje da je riječ o izučenim i dobro izvježbanim kradljivcima, koji i žmirečki mogu raskopati automobil i potom netragom nestati.
Iako je riječ o teškim krađama i policija je dužna provoditi istragu, kradljivci se u izvješćima uglavnom vode kao nepoznati počinitelji. S druge strane, vlasnici automobila koji su ostali bez skupocjenih svjetala ubrzo shvaćaju da im niti najbolja kasko polica neće u cjelosti pokriti nastalu štetu. Nabavka novog para svjetala, naime, ne rješava sve probleme, jer su u ovom slučaju potrebni i novi prednji odbojnik - originalni je uništen rezanjem - nova maska i novi kablovi. Posebno zahtjevan detalj pritom je spajanje novih kablova. A osim što su novi dijelovi vrlo skupi, potrebno je i puno radnih sati vrhunskog električara da bi se sve vratilo u prvotnu funkciju. Na pojedinim autima potrebno je čak razmontirati i elemente koji se nalaze iza instrument ploče, pri čemu ukupni trošak popravka raste i iznad 50.000 kn. No, lopovi o tome, naravno, ne brinu previše kad krenu uništavati auto da dođu do plijena. Baš kao kad radi krađe nekoliko bakrenih žica unište cijelu trafostanicu...
Nestali u 45 sekundi
Tijekom 2012. u gradskom središtu Amsterdam zaredale su prijave građana kojima su ukradena svjetla s automobila. Na udaru su se uglavnom našli vrhunske sportske i luksuzne limuzine, a detalj koji ih je povezivao bila je ksenon tehnologija. Fenomen koji je kasnije dobio naziv Cannabis connection bio je plod zabludu uzgajivača indijske konoplje koji su u snažnim svjetlima vidjeli djelotvorno sredstvo za osvjetljavanje svojih nasada bez velike potrošnje električne energije. Zahvaljujući video zapisu, kao i slikama koje je nizozemska policija ustupila medijima, jasno je vidljivo koju tehniku koriste lopovi. No, ono što je posebno zanimljivo je brzina kojom to rade. Za skidanje oba prednja svjetla Porschea Panamere trebalo im je samo 45 sekundi, a isti postupak primijenjen je i na drugim automobilima.
Ksenonska svjetla prvo su krali uzgajivači marihuane
Krađu svjetala, zanimljivo, isprva se uopće nije povezivalo sa crnim tržištem rabljenih dijelova, već s marihuanom. Među uzgajivačima indijske konoplje, naime, proširila se glasina po kojoj su ksenonska svjetla idealna za osvjetljavanje nasada, jer osim što pružaju višestruko jače osvjetljenje istodobno troše manje struje. A to je važan detalj, jer su upravo računi za struju jedan od načina po kojima policija otkriva ilegalne uzgajivače. Tako je još tijekom 2012. u Amsterdamu registrirana prava poplava krađa ksenonskih svjetala, a Porsche Panamera bio je najčešća meta lopova. No, kad su stručnjaci izašli s informacijama da svjetlosni spektar ksenonskih svjetala nije pogodan za takvu vrstu biljaka, kao i da sadnicama indijske konoplje još manje pašu diodnih svjetala, krađe su naglo smanjile.
Zamjenske ksenone teško je naći, a stoje kao originalni
Ksenonska svjetla sjajna su stvar - rasvjetljavaju cestu čak dva i pol puta snažnijim snopom nego standardna halogena, štedljivije su, pa automobil troši manje goriva, boja svjetlosti puno je bliža dnevnoj, traju dva do pet puta dulje od halogenih... S druge strane, problem je što zbog jačine svjetlosnog snopa po zakonu moraju biti opremljena i dodatnim uređajima za pranje i automatsku regulaciju visine snopa. A sve to čini ih izuzetno skupima za zamjenu. Cijena novog sklopa redovito se penje na oko 7000 kuna, bez složene i prilično skupe ugradnje. A zamjenski ksenoni, čak i kad su dostupni, nisu drastično jeftiniji. Sve to širom otvara vrata crnom tržištu rezervnih dijelova, jer je zbog čestog oštećivanja u sudarima potražnja znatno veća od ponude.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....