Neue Klasse

Ekskluzivno: Auto klub na premijeri BMW-a nakon kojeg više ništa neće biti isto

Studija najavljuje novu generaciju elektroauta, prvi će se pojaviti 2025., električna serija 3, a proizvodit će se u našem susjedstvu

BMW Concept

 Hrvoje Tomić

Bavarcima nisu oduvijek cvale ruže kao danas. Pedesetih godina, primjerice, bili su na rubu propasti, jer im je kronično nedostajalo modela srednje klase – u ponudi su bili ili jeftini automobili s motorima iz motocikla ili skupe luksuzne limuzine.

image
Hrvoje Tomić

Spas je stigao u rujnu 1961. kad je na sajmu automobila u Frankfurtu predstavljena limuzina s 1,5-litrenim četverocilindarskim motorom BMW 1500, prvi novi model s novim motorom nakon 1933.

image
Hrvoje Tomić

Bila je to za Bavarce sasvim nova klasa automobila ili Neue Klasse. Godinu dana kasnije bavarski je proizvođač došao na nulu, a 1963. čak je dioničarima isplatio dividende, prvi put nakon 20 godina. Kasnije su stigli još i 1800, pa dva coupea 2000 C i 200 CS, koji su se proizvodili sve do 1972. kad su ih naslijedili prvo E9 (današnja serija 6), a zatim i E12 (serija 5).

image
BMW

BMW danas više nije u problemima, a da bi tako i ostalo 2. rujna uoči salona IAA u Münchenu u industrijskim halama Motorworlda predstavili su studiju Vision Neue Klasse, koja najavljuje čitavu novu generaciju električnih automobila iz Münchena.

image
BMW

„Neue Klasse je budućnost tvrtke BMW,“ izjavio je predsjednik uprave Oliver Zipse. Novu, isključivo električnu platformu koja se krije iza predstavljene studije koristit će najmanje šest novih automobila iz obitelji Neue Klasse, koji će se pojaviti između 2025. i 2027.

image
BMW

Glavni adut? Nova, šesta generacija cilindričnih litij-ionskih baterija sa 30 posto većim dosegom, 20 posto većom gustoćom energije i 30 posto bržim punjenjem. U prijevodu, automobil kao što je današnji iX doseg bi narastao na čak 750 kilometara!

Premda je i dalje riječ o litij-ionskim baterijama, u pitanju je tehnologija koja omogućuje korištenje litij-željezo fosfata (LFP) i dokida potrebu za rijetkim metalima, kao što su nikal i kobalt. Istodobno, napon je povećan na 800 volti, kao na Porsche Taycanu, Audiju e-Tron GT, Kiji EV6 i Hyundai Ioniqu.

image
BMW

Prednost?

Brže punjenje na superbrzim punjačima od 350 kW. Istodobno, baterije bi trebale biti upola jeftnije, a proizvodnja čišća. BMW je, naime, zahtijevao od svojih partnera CATL i EVE Energy da u proizvodnji baterija koriste struju iz obnovljivih izvora, a oba će izgraditi i dvije gigatvornice u Kini i Europi kapaciteta 20 gigavatsati (GWh).

image
BMW

Cilindrične litij-ionske baterije samo su međukorak prema revolucionarnim tzv. solid-state baterijama, koje bavarski proizvođač razvija u svojim laboratorijima u Münchenu i obližnjem Parsdorfu.

image
BMW

Sadašnji električni modeli (iX3, i4, iX1, i5 i i7) koriste postojeće platforme za motore s unutrašnjim izgaranjem - UKL s prednjim pogonom i CLAR sa stražnjim – i proizvode se paraleleno na istim proizvodnim trakama, jedino iX upotrebljava zasebnu platformu za električne automobile.

image
BMW

U budućnosti će svi koristiti novu platformu koja se krije iza studije Vision Neue Klasse. Prednost? Elektromotori se mogu ugrađivati i sprijeda i straga, što daje prostora za sve moguće vrste pogona uključujući i 4x4, ali i na svaki kotač zasebno, što omogućuje i torque vectoring kao na Rimac Neveri.

image
BMW

Od najavljenih šest modela prva bi se trebala pojaviti klasična limuzina srednje klase (električna serija 3), najvjerojatnije pod oznakom i3, a zatim i SUV srednje klase pod oznakom iX3. Ne slučajno, jer suparnici su to trenutno vodećih na tržištu Tesle Model 3 i Modl Y. I to sa sasvim novim izgledom, kojeg nam daje naslutiti studija Vision Neue Klasse, kao nastavak priče započete studijom iVision Dee u siječnju na sajmu elektronike CES u Las Vegasu.

image
BMW

Zaštitni znak? Bubrezi koji umjesto u visinu kao na M3 ili seriji 7 idu u širinu i obuhvaćaju oba prednja svjetla. I proporcije su potpuno drukčije, jer nema uzdužno ugrađenih motora i dugih poklopaca, već je prednji kraj za bavarskog proizvođača neuobičajeno kratak, a na njega se nastavlja gotovo položeni vjetrobran, nizak krov i stražnje staklo koje polako prelazi u prtljažnik. Aerodinamika je ključna kad je riječ o električnim automobilima.

image
BMW

Zadržan je, međutim, prepoznatljivi stražnji nosač krova, tzv. Hofmeister kink nazvan prema Wilhelmu Hofmeisteru, najznačanijem dizajneru u povijesti tvrtke BMW, zaslužnom i za originalnu Neue Klasse.

Unutrašnjost je neobično prostrana, što i nije rijetkost kad je o električnim automobilima riječ, ali i prozračna zahvaljujući staklenom panoramskom krovu. Instrumentne ploče nema, već se sve za vožnju važne informacije projiciraju duž donjeg dijela vjetrobrana, a radijem, ventilacijom i navigacijom se rukuje putem središnjeg na dodir osjetljivog ekrana.

image
BMW

Bavarci čak razmišljaju da izbace i taj središnji ekran. „Vrijeme velikih ekrana je prošlo,“ smatra Zipse, „u budućnosti ćemo sve naredbe izdavati glasom.“

image
BMW

Nova generacija električnih automobila proizvodit će se u mađarskom Debrecenu, a vodstvo bavarskog proizvođača predviđa da će udio električni automobila u ukupnoj prodaji do 2030.premašiti 50 posto.

Želite li dopuniti temu ili prijaviti pogrešku u tekstu?
Linker
01. studeni 2024 23:15