Bavarcima nisu oduvijek cvale ruže kao danas. Pedesetih godina, primjerice, bili su na rubu propasti, jer im je kronično nedostajalo modela srednje klase – u ponudi su bili ili jeftini automobili s motorima iz motocikla ili skupe luksuzne limuzine.
Spas je stigao u rujnu 1961. kad je na sajmu automobila u Frankfurtu predstavljena limuzina s 1,5-litrenim četverocilindarskim motorom BMW 1500, prvi novi model s novim motorom nakon 1933.
Bila je to za Bavarce sasvim nova klasa automobila ili Neue Klasse. Godinu dana kasnije bavarski je proizvođač došao na nulu, a 1963. čak je dioničarima isplatio dividende, prvi put nakon 20 godina. Kasnije su stigli još i 1800, pa dva coupea 2000 C i 200 CS, koji su se proizvodili sve do 1972. kad su ih naslijedili prvo E9 (današnja serija 6), a zatim i E12 (serija 5).
BMW danas više nije u problemima, a da bi tako i ostalo 2. rujna uoči salona IAA u Münchenu u industrijskim halama Motorworlda predstavili su studiju Vision Neue Klasse, koja najavljuje čitavu novu generaciju električnih automobila iz Münchena.
„Neue Klasse je budućnost tvrtke BMW,“ izjavio je predsjednik uprave Oliver Zipse. Novu, isključivo električnu platformu koja se krije iza predstavljene studije koristit će najmanje šest novih automobila iz obitelji Neue Klasse, koji će se pojaviti između 2025. i 2027.
Glavni adut? Nova, šesta generacija cilindričnih litij-ionskih baterija sa 30 posto većim dosegom, 20 posto većom gustoćom energije i 30 posto bržim punjenjem. U prijevodu, automobil kao što je današnji iX doseg bi narastao na čak 750 kilometara!
Premda je i dalje riječ o litij-ionskim baterijama, u pitanju je tehnologija koja omogućuje korištenje litij-željezo fosfata (LFP) i dokida potrebu za rijetkim metalima, kao što su nikal i kobalt. Istodobno, napon je povećan na 800 volti, kao na Porsche Taycanu, Audiju e-Tron GT, Kiji EV6 i Hyundai Ioniqu.
Prednost?
Brže punjenje na superbrzim punjačima od 350 kW. Istodobno, baterije bi trebale biti upola jeftnije, a proizvodnja čišća. BMW je, naime, zahtijevao od svojih partnera CATL i EVE Energy da u proizvodnji baterija koriste struju iz obnovljivih izvora, a oba će izgraditi i dvije gigatvornice u Kini i Europi kapaciteta 20 gigavatsati (GWh).
Cilindrične litij-ionske baterije samo su međukorak prema revolucionarnim tzv. solid-state baterijama, koje bavarski proizvođač razvija u svojim laboratorijima u Münchenu i obližnjem Parsdorfu.
Sadašnji električni modeli (iX3, i4, iX1, i5 i i7) koriste postojeće platforme za motore s unutrašnjim izgaranjem - UKL s prednjim pogonom i CLAR sa stražnjim – i proizvode se paraleleno na istim proizvodnim trakama, jedino iX upotrebljava zasebnu platformu za električne automobile.
U budućnosti će svi koristiti novu platformu koja se krije iza studije Vision Neue Klasse. Prednost? Elektromotori se mogu ugrađivati i sprijeda i straga, što daje prostora za sve moguće vrste pogona uključujući i 4x4, ali i na svaki kotač zasebno, što omogućuje i torque vectoring kao na Rimac Neveri.
Od najavljenih šest modela prva bi se trebala pojaviti klasična limuzina srednje klase (električna serija 3), najvjerojatnije pod oznakom i3, a zatim i SUV srednje klase pod oznakom iX3. Ne slučajno, jer suparnici su to trenutno vodećih na tržištu Tesle Model 3 i Modl Y. I to sa sasvim novim izgledom, kojeg nam daje naslutiti studija Vision Neue Klasse, kao nastavak priče započete studijom iVision Dee u siječnju na sajmu elektronike CES u Las Vegasu.
Zaštitni znak? Bubrezi koji umjesto u visinu kao na M3 ili seriji 7 idu u širinu i obuhvaćaju oba prednja svjetla. I proporcije su potpuno drukčije, jer nema uzdužno ugrađenih motora i dugih poklopaca, već je prednji kraj za bavarskog proizvođača neuobičajeno kratak, a na njega se nastavlja gotovo položeni vjetrobran, nizak krov i stražnje staklo koje polako prelazi u prtljažnik. Aerodinamika je ključna kad je riječ o električnim automobilima.
Zadržan je, međutim, prepoznatljivi stražnji nosač krova, tzv. Hofmeister kink nazvan prema Wilhelmu Hofmeisteru, najznačanijem dizajneru u povijesti tvrtke BMW, zaslužnom i za originalnu Neue Klasse.
Unutrašnjost je neobično prostrana, što i nije rijetkost kad je o električnim automobilima riječ, ali i prozračna zahvaljujući staklenom panoramskom krovu. Instrumentne ploče nema, već se sve za vožnju važne informacije projiciraju duž donjeg dijela vjetrobrana, a radijem, ventilacijom i navigacijom se rukuje putem središnjeg na dodir osjetljivog ekrana.
Bavarci čak razmišljaju da izbace i taj središnji ekran. „Vrijeme velikih ekrana je prošlo,“ smatra Zipse, „u budućnosti ćemo sve naredbe izdavati glasom.“
Nova generacija električnih automobila proizvodit će se u mađarskom Debrecenu, a vodstvo bavarskog proizvođača predviđa da će udio električni automobila u ukupnoj prodaji do 2030.premašiti 50 posto.
Za sudjelovanje u komentarima je potrebna prijava, odnosno registracija ako još nemaš korisnički profil....